Ex Machina
Alex Garland, UK, 2015o
Caleb, a 26 year old coder at the world's largest internet company, wins a competition to spend a week at a private mountain retreat belonging to Nathan, the reclusive CEO of the company. But when Caleb arrives at the remote location he finds that he will have to participate in a strange and fascinating experiment in which he must interact with the world's first true artificial intelligence, housed in the body of a beautiful robot girl.
While multiplex fantasy remains an extravagantly caped boys’ club, a stealthy gender inquiry is taking place in more specialized sci-fi territory, with Alex Garland’s brittle, beautiful “Ex Machina” its latest slyly thoughtful line of questioning. A worthy companion piece to “Under the Skin” and “Her” in its examination of what constitutes human and feminine identity — and whether those two concepts need always overlap — Garland’s long-anticipated directorial debut synthesizes a dizzy range of the writer’s philosophical preoccupations into a sleek, spare chamber piece: Mary Shelley’s “Frankenstein” redreamed as a 21st-century battle of the sexes. Exquisitely designed and electrically performed by Alicia Vikander, Domhnall Gleesonand particularly Oscar Isaac.
Guy Lodge«Ex Machina» ist ein elegant inszenierter Science-Fiction-Thriller. Ein klug konstruiertes Psychospiel zwischen drei Einsamen, das etwas mühsam in Gang kommt. Der Film ist eine Parabel auf die menschliche Hybris. Nathan, der sich als Gott bezeichnet, baut mit seinen Robotern, interessanterweise nur Frauen, die evolutionären Nachfolger der Menschen. Seine Kreaturen sind intelligent, schön und unsterblich. Aber auch unberechenbar.
Denise BucherEin Frankenstein-Experiment fürs Silicon-Valley-Zeitalter: In seinem Regiedebüt entfesselt der Drehbuchautor Alex Garland einen gnadenlosen Erotikthriller über das Flirtverhalten von Maschinen. Und stellt fest, dass Männer – repräsentiert durch Oscar Isaac und Domhnall Gleeson – sich auch von künstlichen Mädchen vollkommen unbeholfen in die schlimmste Amour fou locken lassen.
David SteinitzGalleryo





