Snowpiercer
Bong Joon-ho , South Korea, USA, 2013o
In 2031, the attempt to stop global warming has plunged the Earth into a new ice age. The last remnants of mankind are stuck on a racing train: the rich and powerful in the front, their military henchmen in the middle, and in the last wagons the lumpen proletarians, who are just gathering against their oppressors. Under their reluctant leader Curtis, this time everything will be different from the last uprising.
‘The Host’ director Bong Joon-ho has corralled a magnificent cast including Tilda Swinton, John Hurt, Jamie Bell, Ed Harris, Chris Evans and Ewen Bremner for this sci-fi actioner based on a French graphic novel. In a frozen post-apocalyptic wasteland, the only thing moving is the Snowpiercer, a sealed train housing the last vestiges of humanity – rich at the front, poor at the back. Hey, allegory! This Korean-French-American co-production has actually been released in the first two of those territories, and has been hailed as a classic, while the handful of British critics who made the trip across the channel came back raving (in a good way).
N.N.Der Südkoreaner Bong Joon-Ho ist seit dem Monsterfilm «The Host» auch im Westen als eigenwilliger Genrefilmer bekannt. Für seine erste englischsprachige Produktion hat er den französischen Comicroman «Le Transperceneige» zur Achterbahnfahrt in klaustrophobischer Enge verdichtet. Damit erfindet er die dystopische Endzeitfantasie nicht neu, verleiht ihr aber mit Formwillen und Polithintersinn neuen Schub.
Julia MarxEine neue Eiszeit auf der Erde, die wenigen Überlebenden haben sich in den Snowpiercer gerettet, einen Zug, der wie ein Perpetuum Mobile unaufhaltsam seine Runden um die Erde dreht - darin tobt ein blutiger Klassenkampf. Bong Joon-ho verdichtet mit großer Eleganz die gleichnamige Graphic-Novel-Reihe zu einer klaustrophobischen Achterbahnfahrt mit brutaler Bremsung.
David SteinitzUn film d’action éblouissant sans jamais quitter l’espace clos d’un train lancé autour du monde.
Romain BlondeauLe plaisir de voir s’épanouir une œuvre d’une telle vitalité doit probablement beaucoup à cet art de la versatilité si tranchant – demeurer insaisissable en s’adaptant à toutes les situations – qui est devenu, de film en film, la propriété exclusive de son auteur.
Vincent MalausaGalleryo






