10 Things I Hate About You
Gil Junger, USA, 1999o
Bianca, a tenth grader, has never gone on a date, but she isn't allowed to go out with boys until her older sister Kat gets a boyfriend. The problem is, Kat rubs nearly everyone the wrong way. But Bianca and the guy she has her eye on, Joey, are eager, so Joey fixes Kat up with Patrick, a new kid in town just bitter enough for Kat. (TMDB)
The Taming of the Shrew set in American teendom ('Padua', a suburb of Seattle) may not sound a great idea. A snooty riot grrrl (Stiles) as Kate/Katharina? An impoverished Jim Morrison clone (Ledger) as Patrick/Petruchio? Another loudmouthed, narcissistic rich boy as the baddie (Keegan)? Junger's film is a quiet revelation, a study in female distemper that makes the original look mean-minded. For starters, the script draws out the character of Kate's father, here a divorced doctor, who insists sister Bianca (Oleynik) can't go on a date until Kate does because he assumes the latter's not interested in boys. His scenes with girls sizzle with Oedipal anxiety; at one bizarre moment, he has a pre-date Bianca parade around in a prosthetic vision of pregnancy. In the play, Bianca's a bitch in sheep's clothing; here, she's a sly take onClueless's Cher, a mixed-up kid whose desire to fit in has simply dragged her away from the deep end. Her friendship with Kate develops sweetly and plausibly, with the latter's secret about the wicked Joey providing a real twist. Stiles grows into her character and Ledger is effortlessly charming. Baz Luhrmann's Romeo & Juliet was a more spectacular, hungry make-over, but for gentle, cheeky wit this has the edge.
co'su.Zum einen ist «10 Things I Hate About You», das Kinodébut des Amerikaners Gil Junger, einfach eine jener harmlosen Teenager-Komödien, die uns seit den Swinging Sixties immer wieder einmal beglücken. Meist handelt es sich dabei um seriell gefertigte Produktionen, in denen Highschool-, Beach- und Party-Romanzen nach Schema X durchdekliniert werden. Manchmal lässt sich jedoch auch eine ehrwürdige Vorlage ausmachen. Hier zum Beispiel wird Shakespeares Lustspiel «Der Widerspenstigen Zähmung» in die Moderne transponiert. Padua ist nun ein Vorort von Seattle, aber die Schwestern heissen immer noch Bianca und Katharina (kurz Kate), und auch aus Petruchio ist nur ein Patrick geworden. Der Vater der beiden Mädchen, ein geschiedener Arzt, will die liebliche, umschwärmte Bianca (Oleynik) nur dann mit einem Jüngling ausgehen lassen, wenn auch ihre kratzbürstige Schwester (Stiles), die Armeehosen trägt und Boys zu verachten vorgibt, zu ihrem Date kommt. Biancas Verehrer heuert deshalb den cleveren Rebellen Patrick (Ledger) an, um die stolze Spröde zu gewinnen. Dem Genre entsprechend geht das nicht ohne Teenie-Klamauk ab; witzige Dialoge und ansprechende schauspielerische Leistungen sorgen indes für Tempo und Charme.
pap.Galleryo





