Undine

Christian Petzold, Germany, 2020o

s
vBack

Christian Petzold's rewriting of the romantic fairy tale of the water woman who has to kill when she is abandoned: Undine is a Berlin historian who gives guided tours on the city's history and is abandoned by her boyfriend. Instead of taking revenge and returning to the water, she finds an intimate new love in the person of an industrial diver who accepts her as unconditionally as she accepts him. When fate tears them apart, Undine is faced with a choice: does she follow her destiny or can she reinvent herself once again?

Berlin-based Christian Petzold is a bold constructor of sophisticated stories, the majority of which revolve around love and paradoxically entangled men and women. Sometimes his artistic will results in strained abstraction, but where he succeeds, he creates wondrous worlds between reality and dream. Undine is perhaps Petzold's most beautiful border crossing to date. The author and director ventures into the mythologically rich terrain of water women, who sometimes appear as fatal seductresses like the sirens, but in the case of the Undine fairy tale as the death-bringing avenger of male infidelity. In 1959, Ingeborg Bachmann reinterpreted this figure as a great rejection of manipulative men and a feminist icon, so the terrain is occupied several times over. But Petzold manages a literally enchanting further variation with his renewed rewriting. His Undine is a Berlin city historian who is initially despicably abandoned but finds unconditional mutual devotion in a new love for an industrial diver. As this woman, Paula Beer vibrates with emotion in disappointment and fulfilment and yet remains mimically controlled at all times. Franz Rogowski reciprocates her intimacy with equal acting bravura. Of course, fate then plays tricks on the two, but Petzold and his excellent cameraman steer the intricate romance confidently towards its startling conclusion, where Petzold puts Undine's fatal destiny to rest with a single silent gesture. A ravishing love film, not to mention the Bach lead music.

Andreas Furler

Wie die Antriebskräfte eines Künstlerlebens mit den Jahren immer sichtbarer werden: Christian Petzold, daran gibt es kaum einen Zweifel mehr, ist der grösste Romantiker des deutschen Kinos. Hier geht er in die Mythologie um den Wassergeist Undine zurück, um von der schicksalhaften Verbindung zweier Liebender zu erzählen, von Hingabe, Aufopferung, Untreue und Verrat. Das funktioniert selbst im urbanen Berlin und in Unterwasserszenen aus dem Arbeitsleben eines Industrietauchers. Vor allem aber lässt es die Schauspieler leuchten: den herzergreifenden Franz Rogowski und die alles überstrahlende, mit dem Goldenen Bären gefeierte Paula Beer.

Tobias Kniebe

Auch wenn vieles an Undine an frühere Arbeiten des Regisseurs Christian Petzold anschließt – das Gespensterhafte, die Unbehaustheit der Figuren, die sich durch die Gegenwart arbeitenden historischen Bruchlinien – ist eine so unverstellte und arglose Liebe im Petzold-Universum doch ziemlich neu. Die Frauenfiguren seiner Filme, so autonom und handlungsfähig sie auch immer angelegt waren, schienen ja meist durch einen männlichen, projektiven Blick vermittelt. Stets war die Liebe durch systemische oder andere Zwänge kontaminiert. Hier aber hat man es erstmals mit einem Paar zu tun, das sich in der Begegnung auch tatsächlich meint (und nicht die Rettung, die Ausflucht, einen Zweck). [… ] Paula Beer, die noch in Transit etwas ätherisch durch den Film huschte, gibt ihrer Figur etwas sehr Greifbares, ganz und gar Unwässeriges. Und die physische Präsenz von Franz Rogowski ist so zugewandt und zärtlich und fern aller Herrschaftsmechanismen, die sich sonst in fast jedes Körperspiel einschleichen.

Esther Buss

Avec Ondine, Christian Petzold s’empare d’une célèbre légende d’outre-Rhin afin de dresser le portrait inédit d’un amour enflammé. Avec Paula Beer, primée pour son rôle au festival de Berlin, et l’envoûtant Franz Rogowski. L’ensemble de ce film tient du véritable raffinement.

Olivier Bombarda

Galleryo

The Hollywood Reporter, 2/22/2020
All rights reserved The Hollywood Reporter. Provided by The Hollywood Reporter Archiv
The Observer / The Guardian, 4/3/2021
All rights reserved The Observer / The Guardian. Provided by The Observer / The Guardian Archiv
6/30/2020
All rights reserved Süddeutsche Zeitung. Provided by Süddeutsche Zeitung Archiv
SRF, 8/27/2020
All rights reserved SRF. Provided by SRF Archiv
France Info Culture, 9/21/2020
All rights reserved France Info Culture. Provided by France Info Culture Archiv
Bande à Part, 9/20/2020
All rights reserved Bande à Part. Provided by Bande à Part Archiv
Hintergrundbeitrag zum Film
/ SRF
de / 8/26/2020 / 02‘30‘‘

Interview mit Christian Petzold und Paula Beer
/ RBBradioeins
en / 2/24/2020 / 15‘54‘‘

Christian Petzold on His Mythological Melodrama «Undine»
/ Film at Lincoln Center
en / 10/9/2020 / 27‘19‘‘

Movie Datao

Other titles
Ondine FR
Genre
Romance, Drama
Running time
90 Min.
Original language
German
Ratings
cccccccccc
ØYour rating6.9/10
IMDB user:
6.6 (9107)
cinefile-user:
< 10 votes
Critics:
7.7 (3) q

Cast & Crewo

Paula BeerUndine Wibeau
Franz RogowskiChristoph
Jacob MatschenzJohannes
MORE>

Bonuso

iVideo
Hintergrundbeitrag zum Film
SRF, de , 02‘30‘‘
s
Interview mit Christian Petzold und Paula Beer
RBBradioeins, en , 15‘54‘‘
s
Christian Petzold on His Mythological Melodrama «Undine»
Film at Lincoln Center, en , 27‘19‘‘
s
gText
Review The Hollywood Reporter
BOYD VAN HOEIJ
s
Review The Observer / The Guardian
Simran Hans
s
Review Süddeutsche Zeitung
Tobias Kniebe
s
Review SRF
Michael Sennhauser & Selim Petersen
s
Review France Info Culture
Jacky Bornet
s
Review Bande à Part
Olivier Bombarda
s
We use cookies. By continuing to surf on cinefile.ch you agree to our cookie policy. For details see our privacy policy.