Dancer in the Dark
Lars von Trier, Denmark, Germany, Netherlands, Sweden, Argentina, Iceland, UK, USA, 2000o
Selma, a Czech immigrant on the verge of blindness, struggles to make ends meet for herself and her son, who has inherited the same genetic disorder and will suffer the same fate if he doesn't get an expensive operation. When life gets too difficult, Selma copes through her love of musicals, escaping life's troubles - even if just for a moment - by dreaming up elaborate dance numbers to the rhythmic beats of her surroundings.
Dancer in the Dark is not like any other movie at the multiplex this week, or this year. It is not a "well made film," is not in "good taste," is not "plausible" or, for many people, "entertaining." But it smashes down the walls of habit that surround so many movies. It returns to the wellsprings. It is a bold, reckless gesture. [Excerpt]
Roger EbertDancer in the Dark ist auch ein Musical, aber eines, das sich Hollywood nie hätte träumen lassen. Björk hat die Musik geschrieben, und statt diese Nummern im schwebenden Stil des Genres zu inszenieren, entwickelt Trier eine Choreografie, die den nervösen Bewegungen der Videokamera und Björks sich überschlagender Stimme zu entspringen scheint. Eingebettet hat er das Ganze in ein Melodram, das so hanebüchen ist, wie es das Genre erfordert. Das ist der einzige Berührungspunkt mit den Regeln des "Dogma", mit denen Trier und seine dänischen Kollegen zuletzt die Filmwelt in Atem gehalten haben: Musical, Melo und Dogma funktionieren nur, wenn man sie gnadenlos ernst nimmt, unbewegt bis zu ihrem blutigen Ende geht, ohne auch nur mit den Augen zu zwinkern.
Michael AlthenGalleryo






