Birdman

Alejandro González Iñárritu, USA, 2014o

s
vBack

A fading actor best known for his portrayal of a popular superhero attempts to mount a comeback by appearing in a Broadway play. As opening night approaches, his attempts to become more altruistic, rebuild his career, and reconnect with friends and family prove more difficult than expected. (TMDB)

A quarter-century after “Batman” ushered in the era of Hollywood mega-tentpoles — hollow comicbook pictures manufactured to enthrall teens and hustle merch — a penitent Michael Keaton returns with the comeback of the century, “Birdman or (The Unexpected Virtue of Ignorance),” a blisteringly hot-blooded, defiantly anti-formulaic look at a has-been movie star’s attempts to resuscitate his career by mounting a vanity project on Broadway. In a year overloaded with self-aware showbiz satires, Alejandro G. Inarritu’s fifth and best feature provides the delirious coup de grace — a triumph on every creative level, from casting to execution, that will electrify the industry, captivate arthouse and megaplex crowds alike, send awards pundits into orbit and give fresh wings to Keaton’s career.

Peter Debruge

Ein wirbeliges, etwas unentschlossenes Spiel zwischen Theatermystik und Ironie. Das Theater erscheint als die hohe Kunst, die es ist, und als die unmoralische Anstalt, die es wohl auch sein kann. Die Inszenierung schraubt sich in intellektuelle Höhen und stürzt manchmal ab in die banalsten Klischees. Aber noch im Stürzen bleibt sie formal vollendet. Und was hier ein Ensemble -- Keaton, Emma Stone, Edward Norton, Naomi Watts und andere -- leistet bei der Darstellung des eigenen Berufs, ist grandios. Vier Oscars.

csr

Alle Jahre wieder begeistert sich die Oscar-Academy für einen Film, der irgendwie das eigene Geschäft entlarvt und zugleich feiert. Diesmal liegen Alejandro Gonzales Iñárritu und sein Star Michael Keaton perfekt im Rennen - mit der Story eines bankrotten ehemaligen Superhelden-Darstellers, der alles auf ein todernstes Comeback am Broadway setzt. Böse Vergleiche mit der Wirklichkeit sind hier erwünscht - der Film ist randvoll mit tollen kleinen Beobachtungen über Kunst, Kommerz, Prominenz und Prätention. Und eine superheldenhafte Flugsequenz gibt es auch noch.

Tobias Kniebe

Galleryo

The New York Times, 10/15/2014
All rights reserved The New York Times. Provided by The New York Times Archiv
1/29/2015
All rights reserved Süddeutsche Zeitung. Provided by Süddeutsche Zeitung Archiv
Spiegel Online, 1/27/2015
All rights reserved Spiegel Online. Provided by Spiegel Online Archiv
1/27/2015
All rights reserved züritipp. Provided by züritipp Archiv
Video Essay: The Hidden Cuts of Birdman
Harrison Edgecombe / 35mm - A Group for Cinephiles
en / 3/27/2017 / 3‘46‘‘

Videokritik
Susan Vahabzadeh / Süddeutsche Zeitung
de / 1/12/2017 / 4‘03‘‘

The Seamless Look of Birdman
/ Variety
en / 1/7/2017 / 3‘43‘‘

Movie Datao

Other titles
Birdman (oder die unverhoffte Macht der Ahnungslosigkeit) DE
Genre
Drama
Running time
119 Min.
Original language
English
Ratings
cccccccccc
ØYour rating7.7/10
IMDB user:
7.7 (685205)
Cinefile-User:
< 3 votes
Critics:
< 3 votes

Cast & Crewo

Michael KeatonRiggan Thomson / Birdman
Edward NortonMike Shiner
Emma StoneSam Thomson
MORE>

Bonuso

iVideo
Video Essay: The Hidden Cuts of Birdman
35mm - A Group for Cinephiles, en , 3‘46‘‘
s
Videokritik
Süddeutsche Zeitung, de , 4‘03‘‘
s
The Seamless Look of Birdman
Variety, en , 3‘43‘‘
s
gText
Review The New York Times
Manohla Dargis
s
Review Süddeutsche Zeitung
Tobias Kniebe
s
Review Spiegel Online
Andreas Borcholte
s
Interview mit Alejandro González Iñárritu
züritipp / Andreas Scheiner
s
We use cookies. By continuing to surf on cinefile.ch you agree to our cookie policy. For details see our privacy policy.