The Death of Stalin
Armando Iannucci, UK, France, 2017o
In March 1953 Josef Stalin lies dying. Behind the scenes, his followers and children put themselves in place, showing themselves without exception as worthy successors to the dictator in terms of unscrupulousness and underhandedness. The more badly than properly concealed intrigues lead to a mess in the innermost circle of power as well as throughout the country, with consequences that are as bloody as they are bizarre.
Don't be fooled by the trailer for this comedy of horrors, which doesn't show the black humor at work here very well: The good half dozen protagonists involved in the intrigues after Stalin's death behave in it with amazing bluntness and brutality. Yet, the clever Scottish director Armando Iannucci captures the mechanisms of power with great precision by consistently staging the bloody historical tragedy as a farce. In addition to that, the wonderful ensemble of great theatre, television and film actors is a showpiece in itself, above all Steve Buscemi as the short Khrushchev, who behind a seemingly harmless façade intrigues more tirelessly and unshakably than anyone else and, as we know, made history with this.
Andreas FurlerDie jüngste Politfarce des schottischen Autors und Regisseurs Armando Iannucci über die fieberhafte Übergangsphase im Moskauer Politbüro nach dem Tod des Sowjetdiktators ist seine bisher düsterste. Fantastisch besetzt und jede verstaubte Historisierung vermeidend, ist The Death of Stalin eine überzeitliche Ensemblekomödie über böse Menschen, die bei jeder sich bietenden Gelegenheit Böses tun.
Alexander MendenEs gibt ein paar phänomenal gute Witze in der schwarzgrimmigen Satire des Schotten Armando Iannucci, bekannt für seine unflätigen Sitcoms «The Thick of It» und «Veep». Auch Steve Buscemi, Simon Russell Beale und Michael Palin sind bestens in Form, und man darf der Komödie anrechnen, dass sie ihre Geschichts-Hausaufgaben gemacht hat. Aber wenn das Ganze in eiskalten Horror kippt -- ist das noch mutig, oder ist es einfach nicht mehr lustig?
Pascal BlumLes joutes verbales, à la fois très littéraires et très crues, sont la marque de fabrique d’Armando Iannucci. Il leur ajoute, ici, un vrai sens du burlesque grâce au fils taré de Staline, un général d’opérette alcoolique et imprévisible qui fait basculer le film dans l’univers des Marx (Brothers, pas Karl).
Samuel DouhaireLâchez le tout dans un panier de crabes soviétiques, saupoudrez abondamment de détails sordides et extravagants tels que seule une dictature aussi démente que celle-ci peut en produire, et vous obtenez un film ubuesque, où l’on complote, tremble et torture à tous les étages.
Jacques MandelbaumGalleryo






