The Lion King

Jon Favreau, USA, 2019o

s
vBack

Simba idolises his father, King Mufasa, and takes to heart his own royal destiny. But not everyone in the kingdom celebrates the new cub's arrival. Scar, Mufasa's brother — and former heir to the throne — has plans of his own. Remake of the Disney animation film of 1994.

On a conceptual level, “The Lion King” betrays the power of the hand-drawn artwork that once put the wonder into Disney animation from its earliest features. Favreau’s movie fails to grapple with how the unreality of the studio’s lush 2D artwork unlocked kids’ imagination and made it so much fun to suspend disbelief; the digital wizardry denies our minds the permission they need to dream. Julie Taymor’s award-winning Broadway adaptation is so transportive because it celebrates its artifice, not in spite of it. Favreau has likened the process of making this film to restoring an architectural landmark, but at the end of the day, he’s merely gentrified it.

David Ehrlich

Das Realfilm-Remake folgt weitgehend dem Animationsfilm von 1994. Bloss, die Möglichkeiten des Zeichentrick-Stils werden für einen steifen Pseudo-Realismus fallen gelassen: Die 3-D-Viecher sprechen so menschlich wie im Original, wirken aber so ausdruckslos wie reale Tiere. Eine bizarre Mischung.

Gregor Schenker

25 Jahre nach dem Original bringt Disney eine neue Version von Jon Favreau in die Kinos, die genau dasselbe erzählt, aber länger dauert. Es gibt ein paar niedliche, superrealistische 3-D-Animationen, hergestellt von liebevollen Fanatikern der Machbarkeit. Die digitale «National Geographic»-Ästhetik passt gut in die heutige Zeit: Vom Charme und Sprachwitz des Zeichentricks ist wenig übrig, dafür werden mehr locker-lebensnahe Witze gemacht (Seth Rogen als Warzenschwein Pumbaa ist wirklich lustig). Die Geschichte wirkt freilich noch reaktionärer als damals, schliesslich geht es nur darum, dass Löwen-Thronfolger Simba vom rechten Weg abkommt und dann wieder seinen Platz im ewigen Zyklus einnehmen muss. Dabei war er so glücklich als Insektenvegetarier im Urwald!

Pascal Blum

Le classique des studios Disney, créé en 1994, s’est refait une beauté pour un résultat visuel à tomber par terre. Les dialogues et l’humour remis au goût du jour sauvent l’intrigue qui, malgré tout, laisse un arrière-goût de déjà-vu.

Pierre Morel

Disney a créé un nouvel hybride qui pousse l’animation encore plus loin en l’enrichissant d’images documentaires. La prouesse technique mérite d’être saluée.

Sophie Benamon

Galleryo

The New York Times, 7/10/2019
All rights reserved The New York Times. Provided by The New York Times Archiv
7/16/2019
All rights reserved Süddeutsche Zeitung. Provided by Süddeutsche Zeitung Archiv
Tages-Anzeiger, 7/15/2019
All rights reserved Tages-Anzeiger. Provided by Tages-Anzeiger Archiv
ledevoir.com, 7/11/2019
All rights reserved ledevoir.com. Provided by ledevoir.com Archiv
Critique
/ Captain Popcorn
fr / 7/11/2019 / 11‘48‘‘

Video Essay: The Kimba vs Simba controversy
/ Alli Kat
en / 12/14/2017 / 9‘37‘‘

Video Essay: The Lion King – What it means to grow up
/ Storytellers
en / 5/12/2018 / 10‘01‘‘

Video Essay: No one survives Disney
/ The Film Theorist
en / 12/20/2018 / 18‘34‘‘

The Lion King Broadway cast sings 'Circle Of Life' on NYC subway
/ Jamal Lee Harris
en / 8/4/2014 / 3‘50‘‘

Movie Datao

Other titles
Der König der Löwen DE
Le Roi Lion FR
Genre
Adventure, Animation, Children/Family, Drama
Running time
118 Min.
Original language
English
Ratings
cccccccccc
ØYour rating6.8/10
IMDB user:
6.8 (284645)
Cinefile-User:
< 3 votes
Critics:
< 3 votes q

Cast & Crewo

Donald GloverSimba (voice)
Beyoncé KnowlesNala (voice)
James Earl JonesMufasa (voice)
MORE>

Bonuso

iVideo
Critique
Captain Popcorn, fr , 11‘48‘‘
s
Video Essay: The Kimba vs Simba controversy
Alli Kat, en , 9‘37‘‘
s
Video Essay: The Lion King – What it means to grow up
Storytellers, en , 10‘01‘‘
s
Video Essay: No one survives Disney
The Film Theorist, en , 18‘34‘‘
s
The Lion King Broadway cast sings 'Circle Of Life' on NYC subway
Jamal Lee Harris, en , 3‘50‘‘
s
gText
Review The New York Times
By A.O. Scott
s
Review Süddeutsche Zeitung
Tobias Kniebe
s
Zum Afrika-Bild des Films
Tages-Anzeiger / Pascal Blum
s
Review ledevoir.com
François Lévesque
s
We use cookies. By continuing to surf on cinefile.ch you agree to our cookie policy. For details see our privacy policy.