Goodfellas
Martin Scorsese, USA, 1990o
The true story of Henry Hill, a half-Irish, half-Sicilian Brooklyn kid who is adopted by neighbourhood gangsters at an early age and climbs the ranks of a Mafia family under the guidance of Jimmy Conway.
Goodfellas barrels along with unstoppable storytelling relish, its jukebox slams of pop music repeatedly convulsing the movie with sugar-rush excitement amounting almost to hysteria. It’s not a movie with a formal three-act structure, it just unloads radioactively horrible and fascinating anecdotes in irresistible succession, and you watch Liotta’s Henry gradually deteriorating as he becomes his own loyalest customer in the cocaine business.
Peter BradshawEs wäre nicht übertrieben zu sagen, dass es für den Mafiafilm ein Vor und ein Nach Goodfellas gibt. Martin Scorseses Schnellfeuer-Chronik vom Aufstieg und Fall Henry Hills hat sich in ihrer Mischung aus düsterem Drama und inszenatorischem Lichtblitz als so einflussreich erwiesen, dass sie inzwischen zum Markenzeichen des Genres geworden ist. Goodfellas ist eine Schau aller Tricks, die Scorsese je gelernt hat, und ein Kaleidoskop aus Technik, raffinierter Montage, Zeitsprüngen und heroischen Kamerafahrten, untermalt von umfangreichem Pop-Rock und dem Voice-over von Ray Liotta, der nie besser war als der immer verabscheuungswürdigere Hill.
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