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Blade Runner

Ridley Scott, USA, Hong Kong SAR China, UK, 1982o

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In the smog-choked dystopian Los Angeles of 2019, blade runner Rick Deckard is called out of retirement to terminate a quartet of replicants who have escaped to Earth seeking their creator for a way to extend their short life spans. (TMDB)

Als der Film 1982 herauskam, war er ein Flop. Zu düster war vielen diese Geschichte, die auf einem Roman von Philip K. Dick beruht. Ständig fiel da auf eine gesichtslose Megacity Nieselregen, und worum ging es eigentlich? Doch der Look dieses Werks sollte jahrzehntelang den Stil von Science-Fiction-Filmen prägen, genau wie «Alien», den Ridley Scott drei Jahre vorher gedreht hatte. 2007 konnte der seinen Final Cut des Films produzieren, den man jetzt noch einmal sehen kann, bevor er im Juni 2016 in den Archiven verschwindet zugunsten eines «Untitled Blade Runner Project».

Thomas Bodmer

Vor der Szenerie einer gigantischen Großstadt des Jahres 2019 spielt die Geschichte eines Spezialdetektivs, eines "Blade Runners", der vier künstliche Menschen ausfindig und unschädlich machen soll, deren humane Qualitäten er schätzen lernt. Zum Teil brillant in der Schilderung der Aura dieser Zukunftswelt und durchaus beachtenswert in der humanen Kernbotschaft, auch wohltuend ruhig und gelassen inszeniert. Dennoch kein ganz gelungener Film, da er über seiner frappant detailgenauen futuristischen Technik Handlungsführung und Charakterzeichnung vernachlässigt. Im April 1993 kam die vom Regisseur autorisierte Fassung ("Director's Cut") in die Kinos, in der der überflüssige Off-Kommentar der ersten Kinofassung getilgt wurde; ferner bleibt das Ende des Films nun offen und hat nicht mehr den optimistischen, aufgesetzt wirkenden Schluss. Der 2007 erschienene "Final Cut" behält die Änderungen des "Director's Cut" bei und ergänzt sie durch weitere Special Effects, ohne in die Substanz des Filmes einzugreifen. Der "Final Cut" ist in inhaltlicher und besonders formal-technischer Hinsicht die beste Variante des Films und ein Meisterwerk des Genre-Kinos.

N.N.

Galleryo

The Guardian, 4/4/2015
A timeless sci-fi classic

Ridley Scott’s 1982 masterpiece, back on the big screen in this definitive version, is an overwhelming experience.

From Mark Kermode

I’ve seen things you people wouldn’t believe…” When making the 2000 documentary On the Edge of Blade Runner, I asked Rutger Hauer why he thought Harrison Ford was so reluctant to talk about what is now considered a timeless sci-fi classic. “He’s such a dumb character,” Hauer replied mischievously of Ford’s android-hunter Deckard. “He gets a gun put to his head and then he fucks a dish-washer!”

Ford, with his Star Wars cachet, was Blade Runner’s top-line draw, but it’s Hauer’s movie all the way, his shimmering “replicant” providing the tonal touchstone for Ridley Scott’s severally reworked masterpiece. The Dutch actor even contributed his own infinitely quotable couplet to the film’s epochal “tears in rain” scene, a moment as iconic as Casablanca’s “Here’s looking at you, kid”. As for Deckard, the stooge who falls for Sean Young’s artificial charms in rain-drenched 2019 LA, Scott had his own way of explaining Ford’s robotic performance, a unicorn-themed conceit drawn not from Philip K Dick’s source but born out of a simple miscommunication between screenwriters Hampton Fancher and David Peoples.

Having flopped in 1982, Blade Runner took years to find an audience, and to find itself – this “Final Cut” from 2007 supersedes an earlier “Director’s Cut”, cleaning up assorted blips (verbal, visual) in addition to stripping the tacked-on voiceover and dopey “happy ending” which marred the original release. Back on the big screen, Blade Runner remains an overwhelming experience, with Doug Trumbull’s photographic effects and Larry Paull’s production designs melding seamlessly with location shots of downtown LA to create a groundbreaking “retro-fitted” future. Vangelis’s glistening score is all landscape synths, tingling strings and yearning romantic melodies, while Syd Mead’s vehicles drive the action delightfully. But in the end Hauer’s eyes have it – gazing into a future already lost in the past; shimmering, piercing, undying.

All rights reserved The Guardian. Provided by The Guardian Archiv
SRF, 2/28/2017

From N.N.

All rights reserved SRF. Provided by SRF Archiv
Spiegel Online, 12/18/2007

From Christian Aust

All rights reserved Spiegel Online. Provided by Spiegel Online Archiv
Spiegel Online, 6/24/2012

From Benjamin Maack

All rights reserved Spiegel Online. Provided by Spiegel Online Archiv
Analysis
/ Steven Benedict
en / 9/4/2012 / 12‘12‘‘

The Other Side of Modernity
/ Nerdwriter
en / 10/27/2014 / 8‘46‘‘

Review
From / The Sci-Fi Movie Podcast
en / 47‘44‘‘

Movie Datao

Genre
Science fiction, Drama, Crime/Thriller
Running time
118 Min.
Original languages
English, German
Ratings
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ØYour ratingk.A.
IMDB user:
n.a.
cinefile-user:
n.a.
Critics:
n.a. q

Cast & Crewo

Harrison FordRick Deckard
Rutger HauerRoy Batty
Sean YoungRachael
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Bonuso

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Steven Benedict, en , 12‘12‘‘
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The Other Side of Modernity
Nerdwriter, en , 8‘46‘‘
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gText
Review The Guardian
Mark Kermode
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Review SRF
N.N.
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Interview mit Ridley Scott
Spiegel Online / Christian Aust
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Reportage zum Jubiläum
Spiegel Online / Benjamin Maack
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hAudio
Review
The Sci-Fi Movie Podcast / en / 47‘44‘‘
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