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All That Heaven Allows

Douglas Sirk, USA, 1955o

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Friends and family want a rich widow to end her romance with a tree surgeon about 15 years her junior. (TMDB)

A Douglas Sirk romance with Rock Hudson and Jane Wyman: you know this isn't going to be a smart-assed dissertation filled with intellectuals swapping barbed, ironic witticisms. Even so, this 1950s melodrama – as underscored by Todd Haynes' modern riff, Far from Heaven – offers smart insights into the American class system and carries a powerful emotional clout way beyond the usual limitations of its genre.

Wyman plays a widow slowly emerging from mourning to embrace the world again, caught between the daredevil impulses which see her step out in a gossip-generating, low-cut, crimson dress, and her deep sense of propriety and responsibility to her children. She rejects a marriage offer from an older man who promises her companionship and affection, but is drawn to her gardener, Ron, who is impetuous, bold, direct and opens wine bottles with his teeth. Everything you want from a tumultuous weepy is here: hard, breathless kisses; big, brave declarations of violent, undying love; battle-weary, star-crossed lovers who meet obstacles at every turn. But Sirk surpasses melodramatic cliches by securing an exceptional performance from Wyman, whose soft face, as watchful and nervously expectant as a child's, is capti­vating through­out, subtly registering every chink of hope and approa­ching black cloud. This is her, and Sirk's finest hour.

Jane Graham

Eine Witwe verzichtet zunächst um der Kinder willen und aus Rücksicht auf die Konvention in der Kleinstadt auf eine Ehe mit einem jüngeren Mann, entscheidet sich nach einem Unfall jedoch für den Geliebten. Eine lebensferne, sentimentale Kinogeschichte in gepflegter Inszenierung. Die Sozialmelodramen der 50er Jahre des Fassbinder-Vorbildes Douglas Sirk (= Detlef Sierck) sind inzwischen als Standardwerke eines spezifischen Gefühlskinos anerkannt.

N.N.

Eine amerikanische Vorstadt in den 50er-Jahren: Die einsame Witwe Cary Scott verliebt sich in den jüngeren Gärtner Ron Kirby. Die eigenen Kinder und Freunde reagieren mit Unverständnis und Ablehnung, worauf Cary sich gezwungen sieht, die Beziehung abzubrechen.

«Jane Wyman ist eine reiche Witwe, Rock Hudson schneidet ihre Bäume. In Janes Garten blüht ein ‹Liebesbaum›, der nur blüht, wo eine Liebe ist, und so wird aus Janes und Rocks zufälligem Zusammentreffen die grosse Liebe. Rock aber ist fünfzehn Jahre jünger als Jane, und Jane ist total in das gesellschaftliche Leben einer amerikanischen Kleinstadt integriert (…) Rock liebt zu Anfang die Natur, Jane liebt erstmal gar nichts, weil sie alles hat. Das sind ein paar beschissene Voraussetzungen für eine grosse Liebe. (…) Nach dem Film ist die amerikanische Kleinstadt das letzte, wo ich hinwollte. Das sieht dann so aus, dass Jane irgendwann zu Rock sagt, dass sie ihn jetzt verlässt, wegen der depperten Kinder und so. Rock wehrt sich nicht sehr, er hat ja die Natur. (…) Da bricht man zusammen im Kino. Da begreift man was von der Welt und was sie macht an einem. (…) Darüber macht der Filme, der Douglas Sirk. Allein kann er nicht sein, der Mensch, und zusammen auch nicht. Die sind sehr verzweifelt, die Filme.» (Rainer Werner Fassbinder, Filme befreien den Kopf, 1984)

N.N.

Galleryo

A.V. Club, 6/10/2014
All rights reserved A.V. Club. Provided by A.V. Club Archiv
The Dissolve, 6/10/2014
All rights reserved The Dissolve. Provided by The Dissolve Archiv
filmgazette, 2/28/2017
All rights reserved filmgazette. Provided by filmgazette Archiv
Review
/ moviefan19S
en / 12/3/2010 / 7‘51‘‘

Review
From Richard Brody / The New Yorker
en / 3‘27‘‘

Movie Datao

Other titles
Was der Himmel erlaubt DE
Tout ce que le ciel permet FR
Genre
Drama, Romance
Running time
84 Min.
Original language
English
Ratings
cccccccccc
ØYour rating7.6/10
IMDB user:
7.6 (15147)
cinefile-user:
< 10 votes
Critics:
< 3 votes q

Cast & Crewo

Jane WymanCary Scott
Rock HudsonRon Kirby
Agnes MooreheadSara Warren
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Bonuso

iVideo
Review
moviefan19S, en , 7‘51‘‘
s
gText
Review A.V. Club
Mike D'Angelo
s
Analysis
The Dissolve / Noel Murray, Keith Phipps, Matt Singer, Scott Tobias
s
Review filmgazette
Oliver Nöding
s
hAudio
Review
The New Yorker / en / 3‘27‘‘
s
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