La chute de l'empire américain

Denys Arcand, Canada, 2018o

s
vBack

In his mid-30's, Pierre-Paul may have a doctorate in philosophy, but he is still working as a courier - proof to him that he is too intelligent to be successful because in this world, only the dumb succeed. But then, he happens to witness a robbery gone thoroughly wrong in the course of which most of the participants end up dead. Pierre-Paul remains alone with the loot - and quickly grabs the two bags filled with cash. But before he can enjoy his newfound wealth, the mob, the tax office and two clever policemen are already on his heels.

Der Frankokanadier Denys Arcand ist bekannt für bissige Komödien über den Zustand der Welt. Vom Titel her knüpft sein neuer Film an seinen Hit Le déclin de l’empire américain an, ist aber nicht wirklich eine Fortsetzung. Manchmal blitzt auch in dieser Parabel über Geld und Macht sein schwarzer Humor auf. Aber leider gibt es – die philosophische Edelprostituierte! – auch einige Altherrenklischees.

Matthias Lerf

Das Geld fliegt dem Kurierfahrer Pierre-Paul (Alexandre Landry) sozusagen zu. Der eigentliche Heist beginnt danach, wenn es darum geht, zwei große Reisetaschen voller Geldscheinen unter den Augen misstrauischer Polizisten, skrupelloser Gangster und wachsamer Steuerfahnder in Sicherheit zu bringen. Aus dem Glauben ans Gute im Menschen und dem Wissen ums Schlechte im Kapitalismus webt der Frankokanadier Denys Arcand einen Mafia-Thriller, der zugleich luftige Gesellschaftssatire und romantische Komödie um die Liebe zwischen einem Luxuscallgirl und einem Botenjungen ist. Und weil der in Wirklichkeit Philosophieprofessor ist, sind die Screwball-Dialoge mit Weisheiten von Epikur, Marc Aurel, Nietzsche und Wittgenstein gewürzt.

Anke Sterneborg

Le nouvel opus de Denys Arcand est une odyssée. Une parabole sur notre époque, phagocytée par l’argent. Un travail ambitieux et réjouissant, pour un film qui mêle les humeurs et raconte cette planète de dingue.

Olivier Pélisson

Denys Arcand boucle sa trilogie sur l’état du monde avec une fable anticapitaliste caustique et hilarante.

Christophe Caron

Lorgnant du côté du cinéma d'action et du documentaire (Michael Moore, sort de ce corps !), le film de Denys Arcand se révèle difficile à cerner. Mais la pertinence du propos et l'humour pince-sans-rire hissent ce troisième épisode pas loin du niveau des deux premiers.

Antoine Le Fur

Galleryo

Screen International, 9/5/2018
All rights reserved Screen International. Provided by Screen International Archiv
Variety, 9/6/2018
All rights reserved Variety. Provided by Variety Archiv
8/4/2019
All rights reserved Süddeutsche Zeitung. Provided by Süddeutsche Zeitung Archiv
FAZ, 8/2/2019
All rights reserved FAZ. Provided by FAZ Archiv
Le Parisien, 2/18/2019
All rights reserved Le Parisien. Provided by Le Parisien Archiv
Le Temps, 3/25/2019
All rights reserved Le Temps. Provided by Le Temps Archiv
Videokritik des Films
/ RBBradioeins
de / 8/6/2019 / 1‘40‘‘

A conversation with cast and crew
/ TIFF
en / 9/6/2018 / 20‘58‘‘

Trailer: "The Decline of the American Empire" (1986)
/ Denys Arcand
en / 6/30/1986 / 2‘14‘‘

Portrait of Denys Arcand
/ NFB
en / 6/30/2014 / 6‘44‘‘

Samuel de Champlain - Québec 1603 (short film by Denys Arcand)
Denys Arcand / NFB
en / 4/8/2019 / 14‘48‘‘

Movie Datao

Other titles
Der unverhoffte Charme des Geldes DE
The Fall of the American Empire EN
Genre
Drama
Running time
122 Min.
Original language
French
Ratings
cccccccccc
ØYour rating7.0/10
IMDB user:
6.9 (4373)
Cinefile-User:
8.5 (10)
Critics:
6.0 (3) q

Cast & Crewo

Alexandre LandryPierre-Paul Dubé
Maripier MorinAspasie / Camille Lafontaine
Rémy GirardSylvain 'The Brain' Bigras
MORE>

Bonuso

iVideo
Videokritik des Films
RBBradioeins, de , 1‘40‘‘
s
A conversation with cast and crew
TIFF, en , 20‘58‘‘
s
Trailer: "The Decline of the American Empire" (1986)
Denys Arcand, en , 2‘14‘‘
s
Portrait of Denys Arcand
NFB, en , 6‘44‘‘
s
Samuel de Champlain - Québec 1603 (short film by Denys Arcand)
NFB, en , 14‘48‘‘
s
gText
Review Screen International
Allan Hunter
s
Review Variety
Joe Leydon
s
Review Süddeutsche Zeitung
Anke Sterneborg
s
Review FAZ
Maria Wiesner
s
Review Le Parisien
Catherine Balle
s
Review Le Temps
Antoine Duplan
s
We use cookies. By continuing to surf on cinefile.ch you agree to our cookie policy. For details see our privacy policy.