Undine
Christian Petzold, Germany, 2020o
Christian Petzold's rewriting of the romantic fairy tale of the water woman who has to kill when she is abandoned: Undine is a Berlin historian who gives guided tours on the city's history and is abandoned by her boyfriend. Instead of taking revenge and returning to the water, she finds an intimate new love in the person of an industrial diver who accepts her as unconditionally as she accepts him. When fate tears them apart, Undine is faced with a choice: does she follow her destiny or can she reinvent herself once again?
Berlin-based Christian Petzold is a bold constructor of sophisticated stories, the majority of which revolve around love and paradoxically entangled men and women. Sometimes his artistic will results in strained abstraction, but where he succeeds, he creates wondrous worlds between reality and dream. Undine is perhaps Petzold's most beautiful border crossing to date. The author and director ventures into the mythologically rich terrain of water women, who sometimes appear as fatal seductresses like the sirens, but in the case of the Undine fairy tale as the death-bringing avenger of male infidelity. In 1959, Ingeborg Bachmann reinterpreted this figure as a great rejection of manipulative men and a feminist icon, so the terrain is occupied several times over. But Petzold manages a literally enchanting further variation with his renewed rewriting. His Undine is a Berlin city historian who is initially despicably abandoned but finds unconditional mutual devotion in a new love for an industrial diver. As this woman, Paula Beer vibrates with emotion in disappointment and fulfilment and yet remains mimically controlled at all times. Franz Rogowski reciprocates her intimacy with equal acting bravura. Of course, fate then plays tricks on the two, but Petzold and his excellent cameraman steer the intricate romance confidently towards its startling conclusion, where Petzold puts Undine's fatal destiny to rest with a single silent gesture. A ravishing love film, not to mention the Bach lead music.
Andreas FurlerWie die Antriebskräfte eines Künstlerlebens mit den Jahren immer sichtbarer werden: Christian Petzold, daran gibt es kaum einen Zweifel mehr, ist der grösste Romantiker des deutschen Kinos. Hier geht er in die Mythologie um den Wassergeist Undine zurück, um von der schicksalhaften Verbindung zweier Liebender zu erzählen, von Hingabe, Aufopferung, Untreue und Verrat. Das funktioniert selbst im urbanen Berlin und in Unterwasserszenen aus dem Arbeitsleben eines Industrietauchers. Vor allem aber lässt es die Schauspieler leuchten: den herzergreifenden Franz Rogowski und die alles überstrahlende, mit dem Goldenen Bären gefeierte Paula Beer.
Tobias KniebeAuch wenn vieles an Undine an frühere Arbeiten des Regisseurs Christian Petzold anschließt – das Gespensterhafte, die Unbehaustheit der Figuren, die sich durch die Gegenwart arbeitenden historischen Bruchlinien – ist eine so unverstellte und arglose Liebe im Petzold-Universum doch ziemlich neu. Die Frauenfiguren seiner Filme, so autonom und handlungsfähig sie auch immer angelegt waren, schienen ja meist durch einen männlichen, projektiven Blick vermittelt. Stets war die Liebe durch systemische oder andere Zwänge kontaminiert. Hier aber hat man es erstmals mit einem Paar zu tun, das sich in der Begegnung auch tatsächlich meint (und nicht die Rettung, die Ausflucht, einen Zweck). [… ] Paula Beer, die noch in Transit etwas ätherisch durch den Film huschte, gibt ihrer Figur etwas sehr Greifbares, ganz und gar Unwässeriges. Und die physische Präsenz von Franz Rogowski ist so zugewandt und zärtlich und fern aller Herrschaftsmechanismen, die sich sonst in fast jedes Körperspiel einschleichen.
Esther BussAvec Ondine, Christian Petzold s’empare d’une célèbre légende d’outre-Rhin afin de dresser le portrait inédit d’un amour enflammé. Avec Paula Beer, primée pour son rôle au festival de Berlin, et l’envoûtant Franz Rogowski. L’ensemble de ce film tient du véritable raffinement.
Olivier Bombarda