Ash Is Purest White

Jia Zhangke, China, Japan, France, 2018o

s
vBack

Young dancer Qiao falls for powerful mob boss Bin. After protecting him during a rival gang’s ambush, she ends up in prison. Upon release, some five years later, she seeks out Bin to restart their old life. But is that still possible? Their violent relationship develops from 2001 to 2017, which allows director Jia Zhangke to chronicle contemporary China – from mining ghost towns to entire villages sacrificed for new dams.

Zwischen Gangsterepos und Melodram bewegt sich der neue Film des chinesischen Regiestars Jia Zhangke (A Touch of Sin). Sein Blick gilt den glühenden Kräften der Liebe genauso wie der Widerstandsfähigkeit seiner Heldin und den gesellschaftlichen Transformationen Chinas. Ein sublimes Porträt eines Landes, wo innige Sehnsüchte mit dem äusserlichen Wandel korrespondieren.

Pascal Blum

Chinas Sprung in die Moderne, von 2001 bis heute. Die Geschichte von Qiao, der kleinen Provinzgangsterbraut, die ihren Geliebten Bin mit einem Schuss vor dem Tode bewahrt, für ihn fünf Jahre ins Gefängnis geht, wo er sie kein einziges Mal besucht. Als sie wieder rauskommt, wartet er auch nicht am Tor. Ein neues China, die Häuser und Staudämme sind höher geworden, die Beziehungen lockerer und undurchsichtiger, und ganz lakonisch zeigt uns Jia Zhang-ke, wie die großen Gefühle und Ideale - Treue, Zuverlässigkeit, Liebe - zerbröckeln.

Fritz Göttler

C’est toute la manière unique de Jia Zhang-ke de procéder au cinéma, sa rigueur d’écriture et sa souplesse expérimentale, qui permettent à ce récit de la marge, des provinces sacrifiées d’un pays où il est passé en une décennie de cinéaste interdit à emblématique, d’atteindre à la grandeur d’un roman national revisité.

Olivier Lamm

Jia Zhang-ke est certes coutumier de ces sauts d’échelles, mais on est toujours étonné par la façon dont ces strates se mélangent et se font écho avec fluidité, sans jamais alourdir un récit par ailleurs d’une grande limpidité.

Jean-Sébastien Chauvin

Galleryo

New York Times, 3/12/2019
All rights reserved New York Times. Provided by New York Times Archiv
filmexplorer.ch, 4/23/2019
All rights reserved filmexplorer.ch. Provided by filmexplorer.ch Archiv
indiewire.com, 3/18/2019
All rights reserved indiewire.com. Provided by indiewire.com Archiv
2/26/2019
All rights reserved Süddeutsche Zeitung. Provided by Süddeutsche Zeitung Archiv
Spiegel Online, 3/2/2019
All rights reserved Spiegel Online. Provided by Spiegel Online Archiv
Le Temps, 4/16/2019
All rights reserved Le Temps. Provided by Le Temps Archiv
aVoir-aLire.com, 2/25/2019
All rights reserved aVoir-aLire.com. Provided by aVoir-aLire.com Archiv
Video Essay on Jia Zhangke's films
/ Trois Couleurs
en / 12/13/2018 / 2‘20‘‘

Director's Dialogue with Jia Zhangke
/ Film Society of Lincoln Center
en / 10/4/2018 / 1:03‘29‘‘

Interview mit Jia Zhangke
From / Deutschlandfunk Kultur
de / 11‘44‘‘

Movie Datao

Original title
Jiānghú Érnǚ
Other titles
Asche ist reines Weiss DE
Les éternels FR
Genre
Crime/Thriller, Romance, Drama
Running time
150 Min.
Original language
Chinese
Ratings
cccccccccc
ØYour rating7.0/10
IMDB user:
7.0 (10551)
cinefile-user:
< 10 votes
Critics:
< 3 votes

Cast & Crewo

Liao Fan
Zhao Tao
Feng Xiaogang
MORE>

Bonuso

iVideo
Video Essay on Jia Zhangke's films
Trois Couleurs, en , 2‘20‘‘
s
Director's Dialogue with Jia Zhangke
Film Society of Lincoln Center, en , 1:03‘29‘‘
s
gText
Review New York Times
A. O. Scott
s
Review filmexplorer.ch
Pamela Jahn
s
Jia about his film and filmmaking in the PRC today
indiewire.com / Eric Kohn
s
Review Süddeutsche Zeitung
Fritz Göttler
s
Interview mit Jia Zhangke
Spiegel Online / Dunja Bialas
s
Review Le Temps
Stéphane Gobbo
s
Review aVoir-aLire.com
Julien Dugois
s
hAudio
Interview mit Jia Zhangke
Deutschlandfunk Kultur / de / 11‘44‘‘
s
We use cookies. By continuing to surf on cinefile.ch you agree to our cookie policy. For details see our privacy policy.